Finansinspektionen har tröttnat på att vänta på att försäkringsbranschen själv tar fram informationsmaterial som ger konsumenterna vettig information om vad de faktiskt köper. Inspektionens generaldirektör Martin Andersson förklarade vid ett seminarium i går kväll, arrangerat av Länsförsäkringar, att man kommer att ta fram föreskrifter om vad konsumenterna ska ha rätt att få reda på när de köper olika försäkringsprodukter. Detta eftersom kunderna alltför ofta inte vet vad de köper, förklarade Martin Andersson och tog ett exempel från bolaget Acta.
- I Acta tror konsumenterna att de köper en skalprodukt med kapitalvärdesskydd men det slutar med att de blir skyldiga flera hundra tusen kronor i många fall. Vi har andra fall där vi påpekat att vissa försäkringsprodukter är svårbegripliga och har tryckt på för att förmå branschen att ta fram bättre faktablad och ge bättre information. Men branschen har bara skjutit på frågan och sagt att man inte vill självreglera just nu men att man kan tänka sig att göra det längre fram.
- Vi har tröttnat på det här. Vi kommer inte att vänta på att branschen tar fram faktabladen. Vi kommer att reglera fram dem från Finansinspektionens sida. Vi kommer säkert att få kritik för att det inte blir lika bra som om branschen hade gjort det självt men, sorry, vi kan inte vänta hur länge som helst. Svenska konsumenter behöver faktiskt lite hjälp här, förklarade Martin Andersson.
Den informationsföreskrift man arbetar med ska gälla för både sak- och livförsäkring och ska leda till faktablad med information som är relativt lättbegriplig men ändå vara tydlig med vilka som är de viktiga parametrarna. Den ska kunna remitteras under året.