Konsumentombudsmannen, KO, är nu nöjt med hur Avanza Bank marknadsför sin Dubbel Pension. I ett brev till Avanza Bank skriver KO att man efter ett antal ändringar som Avanza Bank genomfört är nöjda med informationen till spararna och att man inte kommer att vidta några åtgärder mot bolaget.
KO har tidigare varit missnöjt med att Avanza Bank hävdat att man kan dubbla sin pension genom att flytta sitt pensionskapital till Avanza Bank. Det KO reagerade på var att de inte tydligt uppgav vilken fond man jämförde med eller vilken fond hos Avanza Bank man skulle flytta kapitalet till. Men nu har alltså Avanza Bank korrigerat det KO anmärkt på.
- Vi fick en fråga från KO i slutet av förra året om Dubbel Pension. De ville veta exakt vilka avgifter vi räknat på och vilket försäkringsbolag och fond vi jämfört med. Det har vi angett nu, säger Henrik Källén, vd för Avanza Pension, till Pensionsnyheterna.
I och med det här är det fritt fram för Avanza Bank att fortsätta marknadsföra sin fond Avanza Zero som ett billigt alternativ jämfört med dyrare pensionslösningar.
- Det här tycker vi är jättebra. Det visar att vi har rätt när vi visar på hur stora skillnader det blir när man jämför dyra fonder och pensionslösningar med billigare alternativ, säger Hernik Källén.