NYHETSARKIVET
17 feb 2010 12:37
SPP ökade försäljningen med 6 procent 2009
SPP ökade försäljningen av tjänstepensioner med 6 procent förra året. Trots en vikande marknad. Samtidigt ökade premieintäkterna med 4 procent.

Enligt SPP innebär det att bolagets marknadsandel för tjänstepensioner nu uppgår till 9,5 procent. På kryssvalsmarknaden ökade SPP sina marknadsandelar, från 3,2 procent till 5,6 procent och inom övrig tjänstepension från 9,1 procent till 11,7 procent.

Den öppna traditionella försäkringen hade en avkastning på 9,5 procent under 2009. Avkastningen förklaras i första hand av den globala återhämtningen på aktiemarknaderna. SPP:s totala förvaltade kapital ökade till 135 miljarder kr från 117 miljarder kr vid förra årsskiftet.

- Det som är mest glädjande tycker jag är att vi har hanterat finanskrisen på ett bra och professionellt sätt. Vi hade bra avkastning på de flesta av våra portföljer trots krisen och det är viktigt att man klarar av att ge kunderna det under olika ekonomiska förhållanden. Inte bara när det är högkonjunktur, säger Sarah McPhee, vd för SPP, till Pensionsnyheterna.

Resultatet för 2009 blev 592 miljoner kr (956 miljoner kr 2008). Enbart under fjärde kvartalet uppgick resultatet till 376 miljoner kr.

Premieintäkterna ökade med 4 procent under 2009, jämfört med 2008. Premieintäkterna för SPP uppgick till 1 995 miljoner kr under fjärde kvartalet och 8 945 miljoner kr för hela förra året.

Ökningen i nyförsäljning beror enligt SPP främst på framgångar inom fondförsäkring. SPP är ett av de valbara fondförsäkringsbolagen inom kollektivavtalsområdendena SAF-LO och KAP-KL.

Administrationsresultatet uppgick till -122 miljoner kr för 2009, vilket främst förklaras av kostnader för den omställning som genomfördes under förra året samt för separationen av de tidigare integrerade IT-systemen från den förre ägaren Handelsbanken. Gruppsolvenskvoten i SPP uppgår efter fjärde kvartalet till 1,94 (1,35).

- Vi har haft stora omställningskostnader när vi gick från Handelsbanken till Storebrand och de har vi bakom oss nu.

Inför det här året ska SPP fortsätta satsa på kundtillgänglighet och service.

- Vi vill vara en bra samarbetspartner för arbetsgivarna, för pensioner är så mycket mer än bara ett klick på nätet. Vad det gäller privatpersoner så kommer vi att bredda vårt utbud både vad det gäller fonder och pensionslösningar, säger Sarah McPhee.

PN: Kommer ni att lansera några nya produkter inom den närmaste tiden?

- Det blir nog några stycken under året, säger Sarah McPhee.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907