Strax före årsskiftet hade Fora gjort upp med alla de kunder som drabbats av Foras teknikstrul då slutgiltiga premier från arbetsgivarna till LO-medlemmar inte slussades vidare till de valda pensionsförvaltarna inom Avtalspension SAF-LO.
Felet, som berodde på en bugg i inläsningsprogrammet, innebar att data från 1 500 företag och totalt 40 000 anställda inte kom in i systemet i april 2009 utan först senare.
Det här innebar att sparare gick miste om avkastning för de aktuella månaderna då världens börser steg kraftigt. Foras styrelse beslutade att kompensera för de två månader som Fora försenat processen. Fora har nu kompenserat de berörda individuellt.
- Vi har skickat brev till alla som drabbats och kompenserar dem där vi skapat problemen. Det finns dock kunder vars företag skickat in sina uppgifter sent till oss och där har vi inte haft ansvar för det och dessa har inte fått kompensation, säger Agneta Norén, vd för Fora till Pensionsnyheterna.
Hon tillägger att det finns några av dessa kunder som inte är helt nöjda med att de inte fått kompensation och att man enligt Agneta Norén fört resonemang med dem.
Enligt Agneta Norén är det nu 40 000 sparare i totalt 1 500 företag som får kompensation. Räknat som ett genomsnitt betyder det att spararna får ca 500 kr vardera och totalt får Fora alltså ersätta dem med 20 miljoner kr. Till det kommer den administrativa kostnaden för att städa upp, beräkna och kommunicera med kunderna.
Tur i oturen för Fora är att majoriteten av spararna i Avtalspension SAF-LO har sitt sparande i en traditionell försäkring i AMF. De har inte förlorat på att pengarna kom sent till kontot, eftersom AMF under perioden då hade satt återbäringsräntan till noll.
Avtalsparterna från Svenskt Näringsliv och LO har, genom att använda särskilda värdesäkringsmedel, kunnat se till att Fora inte behöver ta kostnaden för kompensationen över sitt resultat.
Fora uppger nu att man fått ordning på sitt system och att lönerapporteringen fungerar som tänkt.
- Nu har över 120 000 företag rapporterat utan problem och vi har inga köer varken i telefonen eller på e-mailen, vilket vi hade tidigare, säger Agneta Norén.