Enligt en genomgång som Försäkringsförbundet gjort är de svenska försäkringsbolagen bra på att inkludera klimatrelaterade åtgärder i sin affärsstrategi. Men framförallt är det skadebolagen som ligger i framkant.
Över 90 procent av skadeförsäkringsbolagen och cirka 50 procent av livförsäkringsbolagen har inkluderat klimatrelaterade åtgärder i sin affärsstrategi. Det är främst de stora bolagen som driver på utvecklingen.
Enligt Försäkringsförbundets undersökning anser två tredjedelar av de svenska konsumenterna att försäkringsbolagen ska vara delaktiga i att förebygga klimatrelaterade skador. Klimatarbetet har enligt Försäkringsförbundet blivit en profilfråga och ett konkurrensmedel för försäkringsbolagen.
Ökade risker till följd av klimatförändringar skapar osäkerhet för försäkringsbolagens verksamhet. Det finns därför goda skäl för branschen att medverka i klimatarbetet, bland annat genom utveckling av gröna försäkringsprodukter, en klimatvänlig skadehantering och strategier för klimatvänliga och hållbara investeringar.
Undersökningen baserar på en enkätundersökning som Försäkringsförbundet gjort och som hälften av försäkringsbolagen i Sverige har besvarat.