NYHETSARKIVET
12 okt 2009 12:20
SPV erbjuder utökad pensionsadministration
Statens Pensionsverk, SPV, utökar sin pensionsadministration och erbjuder nu administrationen av hela myndigheternas tjänstepensioner.

Med den utökade pensionsadministrationen som SPV nu erbjuder tar inte bara SPV över hela pensionsadministrationen utan också all information och stöd till de anställda. Dessutom bevakas myndigheternas pensionsavgångar och man hanterar också ansökningsflödet.

- Vi har ambitionen att förenkla pensionshanteringen ute hos myndigheterna och därför erbjuder vi hjälp att avlasta personalavdelningarna så att de kan ägna mindre resurser och kompetens åt en så här krånglig uppgift, säger Tommy Palm, utredare och affärsutvecklare på SPV, till Pensionsnyheterna.

Redan 2007 testade SPV den här lösningen hos en myndighet och efter det har man fått regeringens uppdrag att förenkla pensionshanteringen hos övriga myndigheter. I dagsläget är det åtta myndigheter anslutna till servicen. Senast tillkomna var Lantmäteriverket med 2 400 anställda som anslöts vid månadsskiftet.

- Vi har precis börjat med det här och vi håller fortfarande på och utvecklar tjänsten. Precis som överallt annars så har vi en allt högre grad av automatisering och det gör att vi kan frigöra resurser för den här typen av tjänster, säger Tommy Palm.

I fortsättning behöver alltså inte de anslutna myndigheterna svara på frågor om pensionen utan det tar SPV hand om. Däremot betonar Tommy Palm att man inte har några planer på att ägna sig åt finansiell rådgivning till de anställda.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907