De pressade priserna på kryssmarknadsprodukterna gör att det inte längre är möjligt att tjäna pengar på bara kryssvalskunder. Istället får aktörerna skapa lönsamhet genom att erbjuda en hel bankportfölj till kunderna. Men det är något som enbart fullsortimentsbankerna kommer att klara. Det menar Jan Ridderwall som ansvarar Swedbanks kunderbjudanden i den senaste utgåvan av Pensionsnyheterna Analys som kommer i dag.
- Här måste man ha en holistisk syn på erbjudandet. Kryssmarknadsprodukten är aldrig lönsam för sig själv till de priser som gäller idag, men som en del i ett större erbjudande går det att få lönsamhet på den totala affären, säger Jan Ridderwall till Pensionsnyheterna.
Men för det måste man som försäkringsbolag också erbjuda andra tjänster. Något som naturligtvis gynnar de etablerade storbankerna.
Enligt honom arbetar man hårt på Swedbank för att stärka sin position på försäkringsmarknaden. Det senaste året har premieintäkterna ökat med 44 procent och försäljningen av depåförsäkringar har ökat med 59 procent.
- Vi har varit svaga på konkurrensutsatt individuell tjänstepension. Nu får vi möjlighet att göra tjänstepensionsaffärer direkt med våra kunder genom kryssmarknaden. Det ger oss en oerhört stark position och vi märker det när det gäller flytträtten både på SAF-LO och ITPK. Vi träffar kunderna på våra mötesplatser, på nätet, på telefon eller på kontoren och har möjlighet att ge dem råd. Så vi har världens möjlighet på det här området, säger Jan Ridderwall.