Storebrand Liv stängs för nyförsäljning i Sverige. I stället kommer hela koncernens försäljning att koncentreras till SPP.
Storebrand kommer att stå kvar som försäkringsgivare för befintliga försäkringar och befintliga kunder kan alltså ligga kvar i Storebrand Liv Sverige precis som tidigare.
- Anledningen är att idag har SPP och Storebrand Liv snarlika produkter inom både traditionell förvaltning och fondutbud, säger Pino Roscigno, vd för Storebrand Liv i Sverige, till Pensionsnyheterna.
Storebrand Liv kommer successivt att upphöra med försäljningen i Sverige under de närmaste veckorna.
- Vi har en del pågående kundsamtal och de kommer att hamna i Storebrand Liv om de inte vill gå över till SPP. Men från den 1 oktober är det nyteckningsstopp, säger Pino Roscigno.
De befintliga kunderna kommer att ligga kvar i Storebrand Liv också i fortsättningen och både kunder och förmedlare kommer att fortsätta få kundservice av personal från Storebrand Liv i Sverige medan kapitalförvaltning med traditionell försäkring kommer att skötas av Storebrand Kapitalförvaltning i Norge.
PN: Varför har ni valt att fortsätta delar av verksamheten i Sverige istället för att föra över försäkringsbestånden till SPP?
- I vissa åtaganden skiljer sig Storebrand Livs och SPP:s produkter åt och vi vill inte att de kunder som valt Storebrand Liv ska känna sig lurade, säger Pino Roscigno.
PN: Men ni kommer väl bli tvungna att avveckla Storebrand Liv i Sverige någon gång?
- Det kommer att bli en dialog med kunder och mäklare om hur vi ska göra med det, säger Pino Roscigno.
Storebrand Liv i Sverige startades 2005 som en svensk filial till det norska moderbolaget. 2007 förvärvade Storebrand SPP och sedan dess har Storebrand Liv Sverige till stor del integrerats med SPP. All försäljning av Storebrand Livs produkter har skett genom försäkringsförmedlare.