NYHETSARKIVET
3 sep 2009 11:53
Handläggningstiderna Pensionsmyndighetens största utmaning
Den största utmaningen för den nya Pensionsmyndigheten som startar sin verksamhet vid årsskiftet är att få ordning på de långa handläggningstiderna för pensionsutbetalningar. Det berättade Katrin Westling Palm, nytillträdd generaldirektör för Pensionsmyndigheten, på seminariet Terminsstart Pension som arrangeras av Pensionsnyheterna i dag.

- Uppdraget som vi tolkat det handlar om att sköta basuppdraget på ett bra sätt, alltså betala ut rätt pension i rätt tid till rätt person. Det låter enkelt, men idag är det ibland betydande handläggningstider, säger Katrin Westling Palm.

- Få ordning på handläggningstiderna och balanserna är en stor utmaning och klarar vi inte det klarar vi inte våra andra uppdrag.

Ett av den nya myndighetens huvuduppdrag är annars att säkerställa att pensionsspararna får bra och lättillgänglig information om sin pension. Det ska man göra både genom att bygga ut e-tjänster och telefontjänster men också genom att öka möjligheterna till personliga möten.

2012 ska myndigheten ha 125 servicekontor över landet. Av dem är ungefär hälften redan uppbyggda. Detta ska också kompletteras med möten på distans genom tekniska lösningar och samarbeten med exempelvis kommunkontoren.

En stor utbildningsinsats kommer att göras för telefonkundtjänsten. Målet är att så många problem som möjligt ska kunna lösas redan i kundtjänsten och inte belasta handläggarna.

Mycket energi kommer också att läggas på att ge information på nätet.

- Medborgarna kommer att förknippa myndigheten med minpension.se och då måste vi lägga resurser på att sköta och utveckla den.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907