SPP:s resultat för andra kvartalet blev positivt och uppgick till 251 miljoner kr. Det framgår av ägarbolaget Storebrands halvårsrapport som presenterades i dag.
Enligt SPP beror det goda resultatet till stor del av ett starkt finansiellt resultat. Det finansiella resultatet blev 204 miljoner kr för kvartalet. Under första halvåret 2009 ökade nyförsäljningen med 21 procent. Resultatet för första halvåret blev dock negativt, -395 miljoner kr.
Avkastningen under första halvåret blev 1,1 procent i den öppna traditionella försäkringen. Under andra kvartalet var avkastningen 2,1 procent. Under kvartalet ökade också solvenskvoten, från 1,87 till 2,07.
Den ökade solvenskvoten gör att SPP nu kan öka aktieandelen till över 25 procent i den öppna portföljen. SPP har successivt ökat aktieexponeringen under andra kvartalet.
Bolagets försäljning har ökat. Försäljning via mäklare ökade med 114 procent och via valcentraler med 100 procent.