I ett brev till Finansinspektionen, FI, ifrågasätter Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm, den granskning av försäkringsförmedlare som inspektionen just nu genomför. En undersökning som enligt Sfm kan vara olaglig.
I brevet skriver Sfm:s ordförande Per Andelius att medlemmarna är undrande över den tillsynsmetod FI valt, att göra telefonintervjuer med försäkringsförmedlarnas kunder. Förmedlarna är oroliga för att deras kundrelationer kan skadas genom det sätt som granskningen görs.
I kundens ögon ifrågasätts förmedlarna. Intervjuerna ger ju kunden intrycket, även om det kanske inte är tanken, att myndigheterna ifrågasätter förmedlarnas kompetens och seriositet samt förmåga eller vilja att utreda en kunds situation och behov, skriver Per Andelius i brevet.
I brevet menar Sfm att den information som FI efterfrågar i intervjuerna borde gå att få tag på i rådgivningsdokumentationen. Att istället genomföra intervjuer är integritetskränkande och kunderna riskerar att uppleva det som obehagligt att en myndighet granskar deras investerings- eller sparbeslut. Sfm ifrågasätter dessutom om den valda tillsynsmetoden är förenlig med lagen om försäkringsförmedling. Enligt lagtexten ska granskningen göras hos en försäkringsförmedlare eller genom att FI begär in uppgifter. Att tillsynen skulle innefatta tillsyn hos förmedlarnas kunder menar vi är en för långtgående tolkning av utrymmet vid val av metoder som avsetts omfattas av lagen om försäkringsförmedling, skriver Sfm.