Glenn Nilsson, vice vd på Max Matthiessen, säger att man redan haft ett informellt samarbete med Willis sedan en tid vilket gett mycket positiva erfarenheter.
- Vårt informella samarbete har pågått under en period och har givit väldigt mycket affär, säger Glenn Nilsson till Pensionsnyheterna.
- Vi får genom samarbetet med Willis tillgång till ett internationellt nätverk som är mer omfattande än det vi haft tidigare. Våra kunder i Sverige får möjlighet att utnyttja det den dagen de ska ut och konkurrera internationellt. Samtidigt kan vi hjälpa Willis internationella kunder som söker sig till Sverige med hjälp med de frågor som de behöver svar på när det gäller den svenska marknaden, säger Glenn Nilsson.
Glenn Nilsson menar att en viktig anledning till att de internationella mäklarföretagen Willis, Aon och i viss mån Mercer haft det svårt att ta samma marknadspositioner i Sverige som de har i andra delar av världen beror på att de inte klarar av att anpassa sig fullt ut till de lokala marknaderna.
- Både vi och Söderberg & Partners har ju plöjt ned hundratals miljoner kr för att anpassa våra system för att hjälpa anställda med sina val och det är förklaringen till att vi är så starka på den svenska marknaden medan de internationella företagen inte är det.
För Max Matthiessen måste det kännas skönt att ge konkurrenten Söderberg & Partners en liten knäpp på näsan i när man nu kan presentera ett avtal om strategiskt samarbete med Willlis. Det var ju Söderberg & Partners som en gång tog över Willis livverksamhet i Sverige efter det att man misslyckats med att få affären att gå ihop. Willis köpte först Propacta.