Konsumentverket har granskat marknaden för fond- och depåförsäkringar och särskilt kollat hur väl bolagen informerar om riskerna med kapitalförsäkringar med tillhörande fonder.
Det är stora skillnader mellan bolagen konstaterar verket och vissa bolag missar helt att upplysa kunderna om att det finns risker att investerade pengar kan minska i värde.
Detta trots att kravet på riskinformation på bolagens hemsidor är tvingande.
Sex av de tolv granskade bolagen saknar riskinformation på webbsidan för sina kapitalförsäkringar. Detta trots att Konsumentverket och Fondbolagens förening har en överenskommelse där det tydligt framgår att bolagen ska redogöra för risker som har samband med produkten som erbjuds. Konsumentverket tycker att det är anmärkningsvärt.
Särskilt med tanke på att bristen påpekades redan i en granskning Konsumentverket gjorde 2016.
Granskningen visar också att några av bolagen har väldigt omfattande förköpsinformation. I något fall nästa 20 sidor lång. Vem orkar läsa det undrar verket?
Med tanke på att förköpsinformationen på ett enkelt sätt ska presentera det huvudsakliga innehållet i kapitalförsäkringen, ifrågasätter Konsumentverket rimligheten i att dokumenten är så omfattande.