SPP:s nyförsäljning ökade kraftigt och noterar rekordnivåer under första kvartalet. Nyförsäljningen, mätt i APE, (Annual Premium Equivalent) uppgick till 570 miljoner kronor första kvartalet 2022, jämfört med 355 miljoner motsvarande period 2021.
Det är en ökning med 60 procent och är den högsta nyförsäljningssiffra som bolaget redovisat sedan bolaget övertogs av Storebrand 2007.
"Den ökade nyförsäljningen är ett gott kvitto på att vårt starka kunderbjudande med enkla digitala tjänster och tydliga hållbarhetsprofil står sig väl på marknaden", kommenterar Staffan Hansén, vd SPP, i ett pressmeddelande från bolaget idag.
Det underliggande driftsresultatet föll däremot och landade på 198 miljoner kronor (210). Finansresultatet påverkades negativt av turbulenta finansmarknader, och uppgick till minus 75 miljoner kronor (165).
Resultat före skatt landade på 123 miljoner kronor (375 miljoner kronor motsvarande period 2021).
SPP:s totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars 2022 till 232 miljarder kronor (230).
Inbetalda premier exklusive beståndsöverlåtelser under perioden var 3 633 miljoner kronor (3 518). Solvenskvoten för SPP var per den 31 mars 2022 152 procent.
Avkastningen i bolagets olika portföljer var negativ under kvartalet, som mest minus 6,15 procent för SPP Mix 80 i fondförsäkring, enligt bolagets egna exempel. Lägst tapp noterades för SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsåldern, som backade -3,37 procent.