NYHETSARKIVET
25 apr 2022 12:20
FI vill förenkla byråkratin - öppnar för digitala ansökningar
Finansinspektionen meddelar i dag på sin hemsida att man kommer att skapa en e-tjänst för att underlätta och effektivisera ansökningsprocessen hos FI.

"Det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel för den som vill lämna in en ansökan till Finansinspektionen", skriver myndigheten.

Det kommer också att gå att digitalt följa sitt ärende genom de olika stegen i FI:s handläggningsprocess. Den nya e-tjänsten kommer till att börja med att omfatta ledningsprövningar och ägarledningsprövningar och planeras tas i bruk i höst.

Den nya e-tjänsten innebär att ansökningsprocessen helt och hållet digitaliseras, både för den som ansöker och för de medarbetare på FI som handlägger ansökningarna. All kommunikation inom och om ärendena kommer att ske via e-tjänsten.

Först ut är ledningsprövningar och ägarledningsprövningar, som kommer att fungera som pilotfall.

Målet är att ta den nya e-tjänsten i bruk under hösten 2022 för de två pilotärendetyperna ledningsprövning och ägarledningsprövning. På sikt kommer e-tjänsten att utökas med ytterligare typer av ansökningar om tillstånd.

Det är redan nu möjligt att registrera sig för åtkomst till tjänsten via FI:s hemsida, även om den inte kommer att börja fungera förrän under hösten.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907