Både kunder och rådgivare tycker att gränsen mellan rådgivning och försäljning är svår att dra. Det visar en undersökning om bankernas rådgivning som gjorts av Finansinspektionen, FI, tillsammans med forskare vid Centrum för bank och finans vid KTH.
De slutsatser som FI drar av undersökningen är att både rådgivare och kunder tycker det är svårt att dra en gräns mellan rådgivning och försäljning. Däremot är kunder och rådgivare överens om hur rådgivningen fungerar, båda kategorierna menar att rådgivningen lever upp till de krav som finns och kunderna har stort förtroende för både bank och rådgivare.
Rapporten visar att både rådgivare och kunder behöver utbildas. FI bedömer att en principbaserad modell för lagstiftning och tillsyn kan, tillsammans med privatekonomisk utbildning, bidra till framtida förbättringar, skriver FI.
Det faktum att rådgivarna själva tycker det är oklart med gränsdragningen gör att FI kommer att granska problemet närmare framöver.