EU-kommissionen och Eiopa har länge kämpat för att få fram en paneuropeisk privat pensionsprodukt, PEPP. Från och med den 22 mars 2022 ska den finnas på plats i hela unionen.
Införandet följer av en förordning som antogs i juni 2019 och som alla länder nu måste införa i de egna lagböckerna.
Genom förordningen fastställs enhetliga regler för registrering, utveckling, distribution och tillsyn när det gäller privata pensionsprodukter som distribueras inom Europeiska unionen under beteckningen paneuropeisk privat pensionsprodukt eller PEPP.
En PEPP är en individuell pensionsprodukt som inte är tjänstepensionsbaserad och som en PEPP-sparare frivilligt tecknar sig för i pensionssyfte. Produkten ska möjliggöra en långsiktig ackumulering av kapital med det uttryckliga syftet att tillhandahålla inkomst vid pensionering och med begränsade möjligheter till förtida uttag.
Den ska bara kunna tecknas av en person som fyllt 18 år och vid 59 års ålder stängs möjligheten att teckna en PEPP. Inbetalningar måste göras under lägst fem år och sparandet får inte understiga 3600 kr per år. Maxtak för insättningar föreslås bli 100 000 kr per år.
Utbetalningar får inte påbörjas förrän spararen fyller 65 år men till skillnad från traditionella försäkringsprodukter skyddas inte sparandet från utmätning och sparade medel kan användas för att betala skulder.
När det gäller skatter regleras inte detta i förordningen utan Sverige och andra länder får själva hitta på hur det ska vara. I promemorian föreslår Sverige att avkastningsskatt ska tas ut men om det utländska institut som tillhandahåller produkten tar ut någon typ av avkastningsskatt, ska den kunna avräknas svensk skatt.
Vid utbetalning gäller att utbetalningar ska beskattas med inkomstskatt om man valt en pensionsförsäkring. Det gör att det framstår som dumt att välja det alternativet. Då blir det nämligen ingen avdragsrätt för sparade belopp men ändå skatt vid utbetalningen.
"Alla utbetalningar från en pensionsförsäkring är skattepliktiga fullt ut även om försäkringspremierna inte har dragits av i sin helhet på grund av den begränsade avdragsrätten. Premier för kapitalförsäkringar får inte dras av. Å andra sidan är belopp som faller ut på grund av kapitalförsäkringar, inklusive återbäring, skattefria", står det i promemorian vilket är precis det som gäller idag för svenska varianter.
Promemorian innehåller vidare förslag till lokala tillsynsregler och annat som ska styra den nya produkten och som FI får i uppdrag att hantera.
Att den skulle bli någon succé i Sverige är knappast troligt. Svenska marknaden är präglad av att privat sparande redan har jämförelsevis låga avgifter och låg beskattning, om man ser på k-försäkringar.
Införandet av EU-produkten i Sverige har inte lett till att regeringen vill ordna med några särskilda regler när det gäller beskattningen, även om det är något som branschen i Sverige länge tjatat om.
Produkten släpps fram för att EU vill det och då ordnar Sverige nödvändiga bestämmelser.
Till detta är jag nödd och tvungen, skulle man kunna sammanfatta lagstiftarens syn på den 331-sidiga promemorian, som nu ska ut på remiss.