Svenska Fribrevsbolaget, som hjälper privatpersoner att flytta pensioner, har mer eller mindre av en slump, hittat en kundgrupp som visat stort intresse för att flytta sina pensionslösningar. Det handlar om piloter som drabbades hårt när många plan ställdes på marken som en följd av pandemin.
- Många skickades hem till följd av Covid och deras tidigare pensionslösningar förvandlades till fribrev. Några av dem började titta över villkoren och har sen tipsat sina kompisar. Nu har vi skapat en egen landningssajt för dem där vi kan bistå med att flytta dem till ekonomiskt bättre lösningar, berättar Mattias Fellenius, en av grundarna till Svenska Fribrevsbolaget, för Pensionsnyheterna.
Han påpekar att det här inte berör piloter anställda i SAS, som lyder under kollektivavtalet.
- Det avtal som de har är ju bra så de ingår inte i målgruppen för oss. Men det finns många andra, mindre, flygbolag som har äldre lösningar, ofta typ tiotaggarlösningar, där vi kan göra skillnad genom att sänka deras avgifter och ge dem bättre produkter genom att flytta dem, säger Mattias Fellenius.
- Det är lite av en success story. De som har fått hjälp av oss har skickat sina tips till andra i Whatsapp-trådar och det gör att vi nu noterat att det säkert är uppemot 100 piloter som kommit till oss för att flytta, säger Mattias Fellenius.
Svenska Fribrevsbolaget har efter starten haft snabb tillväxt och 17 anställda ska inom ett år få sällskap av minst lika många till.
- Tillväxten har varit betydligt starkare än vi förväntat och därför söker vi människor som vill komma till oss för att jobba, säger Mattias Fellenius.
En annan grupp som man identifierat som intressant för flytt är de företag som valt att teckna kollektivavtal och därmed hamnar med stora högar med fribrev från de anställdas äldre intjänanden.
- Vi har fått kontakt med HR-chefer på de här företagen som undrar hur de ska hantera de fribrev som uppstår när de tecknar kollektivavtal. Här ser vi möjligheter att förbättra villkoren genom att erbjuda flyttar, säger Mattias Fellenius.
När fribreven flyttas går de till fondförsäkring i Svenska Fribrevsbolaget eller det bolag som kunderna väljer.
Här tar Svenska Fribrevsbolaget ut en försäkringsavgift på 0,6-0,7 procent av kapitalet för skalet. Kickbacken som kommer från fondbolagen skickas tillbaka till kunderna vilket betyder att den synliga fondavgiften i praktiken blir lägre.