Alecta blir det första bolaget att anlita bolaget Freja, för att ge möjlighet för kunder som bor utomlands att utnyttja den nya e-legitimationen Freja eID.
Tjänsten fungerar både för svenskar som bor i Sverige men även för dem som är bosatta utomlands.
Enligt Freja finns det totalt omkring 660 000 svenskar som är utflyttade och bosatta utomlands. För denna grupp är tillgången till e-tjänster, såväl privata som offentliga, begränsade, eftersom de inte alltid kan skaffa sig en svensk e-legitimation.
Utlandssvenskar kan nu - inom tre år från de att flyttar - skaffa Freja eID på samma sätt som de som är folkbokförda i landet. Det innebär att de också kan skaffa den högsta nivån, Freja eID Plus, som ger dem åtkomst till offentliga e-tjänster som Skatteverket och Pensionsmyndigheten, skriver Freja i ett pressmeddelande idag.
För att nå den högsta nivån måste de göra en fysisk ID-kontroll hos något av Frejas ombud i Sverige. Individer som bott mer än tre år utomlands kan skaffa Freja eID om de använder sitt svenska pass. För närvarande tillåter inte regelverket att dessa kan uppgradera till Freja eID Plus. Men de kan nå andra tjänster kopplade till Freja eID, exempelvis Alectas e-tjänster.
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
"Vi hoppas att fler som vänder sig till utlandssvenskar nu tar vara på möjligheten att inkludera dem i sina e-tjänster. Berättelser från många utlandssvenskar vittnar om en mycket besvärlig situation när man inte kan använda en e-legitimation för att ta del av de samhällstjänster man fortfarande är berättigad till även som utflyttad."