Finansinspektionen har meddelat Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) att FI avser att följa Esmas riktlinjer om marknadsföringskommunikation enligt förordningen om gränsöverskridande distribution av fonder.
De reglerna presenterades den 2 augusti 2021 och nu har FI alltså valt att följa dem.
Det meddelar FI idag.
Riktlinjerna gäller för förvaltningsbolag för fondföretag, inräknat fondföretag som inte har utsett ett förvaltningsbolag för fondföretag, förvaltare av alternativa investeringsfonder, förvaltare av europeiska riskkapitalfonder och förvaltare av europeiska fonder för socialt företagande.
Fondbolagens Förening och Konsumentverket har redan kommit överens om vad som ska gälla i en branschöverenskommelse om marknadsföringen av fonder till konsumenter. Nu avser man att införliva de delar av regelverket som träffar den gruppen, ska stoppas in i överenskommelsen som i praktiken statuerar vad som är God sed på fondmarknaden.
I riktlinjerna fastställs särskilt gemensamma principer för att säkerställa att all marknadsföringskommunikation som riktas till investerare är identifierbar som sådan. I praktiken ska man inte blanda ihop fakta med reklam, om Pensionsnyheterna förstått saken korrekt.
Regler i svensk rätt om marknadsföring av fonder finns i bland annat lagen om värdepappersfonder, lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och marknadsföringslagen.