SEB lanserar nu SEB Bot Advisor, en ny robotrådgivningstjänst som hjälper kunderna att få koll på sina pensionsplaceringar och ger automatiserad rådgivningshjälp dygnet runt, genom hela livet.
"Våra kundundersökningar visar att det stora flertalet inte vill, eller upplever att de själva kan, ta ansvar för en löpande bevakning av sitt pensionssparande. Vår bild är också att många tycker att det är krångligt och svårt med pensionssparande. Med SEB Bot Advisor vill vi göra det krångliga enkelt, och skapa en känsla av kontroll och trygghet i vetskapen att du är rätt placerad genom hela livet", säger Victoria Waltari Nyberg, som är chef för kundupplevelse på SEB Pension & Försäkring, i ett pressmeddelande från banken.
Den nya tjänsten är kostnadsfri och tar, i ett första steg, hänsyn till de pensions- och tjänstepensionsförsäkringar som kunderna har i SEB. Efter att ha gått igenom en profileringsfas, där kunderna anger riskbenägenhet, hållbarhetspreferenser och en bild av övrigt sparande, får kunden sitt första placeringsråd via en sms-avisering. Kunderna kan då logga in på sina pensionssidor på www.seb.se och agera på rådet.
Robottjänsten bevakar därefter börs- och fondutveckling och föreslår eventuella omplaceringar om någonting inträffar, till exempel om en fond underpresterar eller om andra fonder bedöms ha en bättre framtida avkastning. Även dessa omplaceringsförslag ges till kunderna via sms.
Frågan är bara vilka fonder som kunderna rekommenderas att spara i. Är det främst SEB:s egna fonder? Rekommenderar man billiga och enkla fonder eller har roboten även fått instruktioner att tänka på bankens intjäning?