Det har historiskt varit lite si och så med myndighetssamverkan på det finansiella området.
Premiepensionsskandalerna visade att Pensionsmyndigheten och Finansinspektionen inte hade särskilt väl upparbetade kontaktvägar.
Myndigheterna har nu etablerat bättre samarbetsformer för att kunna dela information och även Konsumentverket har skapat kanaler in till andra myndigheter som har fingrarna i finansmarknaden.
Under 2020 har Konsumentverket och Pensionsmyndigheten haft två samrådsmöten och då diskuterat kundsynpunkter och anmälningar, fondavgifter samt hållbarhetsfrågor.
"Utöver samrådsmötena har myndigheterna haft återkommande underhandskontakter framför allt med anledning av de kundsynpunkter som inkommer till Pensionsmyndigheten. Konsumentverket får löpande sammanställningar av kundsynpunkter från Pensionsmyndigheten och med utgångspunkt från bland annat dessa har vi öppnat tillsynsärenden avseende dels tjänster kopplade till premiepension, dels så kallade premiepensionsförsäkringar."
Det har Pensionsnyheterna sett i Konsumentverkets årsredovisning.