I dag kom Svensk Försäkring med kvartalsstatistiken över hur bolagen lyckades med avkastning och försäljning under Q4.
När det gäller tjänstepensionsmarknaden har Avanza noterat att man redovisat felaktig statistik för sina nyteckningspremier ända sedan 2015. Felet är naturligtvis olyckligt, säger VD Åsa Mindus Söderlund.
- Övrig statistik exempelvis inbetalda premier är korrekta. Felet har uppstått i den kompletterande tillsynsrapporteringen som bolagen gör till FI och beror på ett systemfel.
Åsa Mindus Söderlund säger att den nyteckningspremie som Avanza rapporterat fel räknas om av Svensk Försäkring där de multiplicerar den årliga premien med 10.
Den bygger på ett antagande om att en nytecknad försäkring med löpande premie beräknas så att kunden förväntas stanna kvar och betala in premier under 10 år.
Det här sättet att beräkna försäljningen har historiskt varit ett sätt för livbolagens försäljningsavdelningar att brösta upp sig och visa sina muskler för konkurrenterna. Dessutom har nyteckningen, åtminstone historiskt, varit en parameter för att beräkna anställdas nivå på bonusar för goda försäljningsinsatser.
- Vi styr inte vår verksamhet med viktad nyteckningspremie eller den siffra som Svensk Försäkring redovisar på Avanza. Hade vi gjort det hade vi med mycket stor sannolikhet upptäckt felet betydligt tidigare. Vi följer vår försäljning, vad vi faktiskt har sålt och nettoflödet, alltså faktiskt inbetalade premier och det har varit korrekt, säger Åsa Mindus.
Avanza har nu rapporterat rätt siffror till FI, som bad att bolaget skulle korrigera siffrorna sen 2015. Det har Avanza nu gjort vilket fått till följd att försäljningen på papperet och i statistiken varit för hög, under flera månader mer än 50 procent för hög. Det gäller speciellt för siffrorna rörande nyförsäljningen av tjänstepension, det riktiga getingboet på livmarknaden.
Det här kan synas vara en liten fråga i sammanhanget men konkurrenterna i branschen följer försäljningsutvecklingen noga och mäter sig mot dessa. Det skulle också kunna sättas i fråga om den felaktigt rapporterade försäljningen skulle kunna ha påverkan på det börsnoterade bolagets värde, något som kan vara intressant för aktiemarknadens aktörer.
Det är värt att påminna om att det nu upptäckta schabblet med försäljningsstatistiken inte har något samband med den sanktion som Avanza fick av FI 2019. Myndigheten konstaterade då att man haft stora brister i beräkningarna av försäkringstekniska avsättningar, försäkringstekniska riktlinjer och försäkringstekniskt beräkningsunderlag.
FI funderade då över om man skulle dra bolagets tillstånd men nöjde sig med en bot på 35 miljoner kr och ansåg att bolaget genomfört ett stort förändringsarbete för att rätta till bristerna.
Skandalen 2019 ledde bland annat till att man sparkade verkställande direktören och bytte ut stora delar av styrelsen för Avanza Pension.
Något liknande är inte att vänta med anledning av den klantighet med statistiken till FI och i förlängningen Svensk Försäkring, som nu uppdagats.
Men det känns ändå som att bolaget har en del problem med att få siffror på rätt plats, något som är allvarligt i ett finansiellt företag med hög svansföring.
Avanza är inte längre är medlem i försäkringsbranschens lobbyorgan Svensk Försäkring. Det innebär att man nu, som Sveriges näst största bolag mätt som premieintäkt, åker snålskjuts och inte betalar för framtagandet av den statistik som föreningen publicerar. Och inte ens skickat rätt siffror till tabellerna.