Flera globala fondbolag och kapitalförvaltare misslyckas med att ge sina pensionskunder tillräckligt omfattande information om vilka kostnader de belastas av.
Det är 29 bolag, varav Blackrock, Columbia Threadneedle och Aegon UK, som enligt en ny granskning inte uppfyller krav på kostnadstransparens, rapporterar Financial Times i veckan.
Ett bolag vid namn ClearGlass arbetar tillsammans med pensionsfonder för att ta fram kostnadsdata från förvaltare. Det är de som tagit fram en kostnadsmall för vilka standardkrav som bör uppfyllas när kostnader redovisas och det är enligt den listan som Blackrock, Credit Suisse och CBRE med flera behöver bättra sig.
Sedan 2019 har ClearGlass begärt in kostnader och prestationsdata om över 8 000 portföljer förvaltade åt olika pensionskunder. 242 bolag uppfyllde minimikraven, medan de som fick icke godkänt gjorde det på grund av dålig, försenad eller olämplig data enligt ClearGlass specifika mall.
Det sistnämnda verkar gälla för BlackRock. En person från kapitalförvaltaren var med i arbetsgruppen som tog fram kostnadsmallen och i det här fallet passade BlackRocks format inte in, vilket tydligen diskuterats i förväg med ClearGlass, enligt FT.
Det som nu visas, vilket kunder inte tidigare fick del av, är dolda kostnader som olika transaktionsavgifter. Några pensionsfonder upptäckte med den nya datan att deras kostnader var dubbelt så höga än vad de tidigare trodde.
På listan av dem som inte uppfyllde ClearGlass tranparenskrav finns även EQT.