En kund stämmer Nord Fondkommission i Stockholms tingsrätt på grund av vårdslös rådgivning från ett av dess anknutna ombud, som nu gått i konkurs.
Bakgrunden är att en kund 2016 fick en finansiell lösning att placera i som heter OP2 brygglån av CV & Partners, det anknutna ombudet.
Kunden menar i stämningen att ombudet lämnat bristfällig information kring riskerna samt rekommenderat en lösning som inte var lämplig för kunden.
Dessutom menar kunden att ombudet förfarit oaktsamt och vårdslöst vid den finansiella rådgivningen. Följden blev ekonomisk förlust där brygglånet på 450 000 blev värdelös. Courtage uppgick till 9 000 kronor, enligt stämningen.
Rådgivningen skedde via ett telefonmöte där kunden fick rådet att investera i OP2 brygglån.
Finansieringen skulle ske genom att kunden använde likvida medel från sparkontot i Sparbanken Skåne, som överfördes till Nord FK.
Investeringen placerades i en depå hos Nord, som kunden och hens juridiska företrädare menar ledde till att ett säkert sparande på ett sparkonto byttes mot en investering med högsta möjliga risk.
Kundens riskvilja uppges enligt stämningen varit låg-medelrisk. I stämningen uppges att kunden 2017 förgäves försökte reklamera, både till ombudet och till Nord, som i sin tur uppgav att de endast var ett depåinstitut i det här fallet.
Någon kunddokumentation upprättades inte av det anknutna ombudet.
Av stämningen framgår också att om kunden fått korrekt information om den höga risken i brygglånet så hade hen aldrig investerat.
Enligt stämningen yrkar man att Nord Fondkommission ersätter kunden med 459 000 kr.