Länsförsäkringar började i våras att erbjuda inflyttande kunder en bonus på som mest tre procent av det inflyttade kapitalet.
Det här kallas för en kundbonus och kan vara ett bra sätt för sparare att dryga ut pensionen. Även förmedlare som bistod med flytten skulle få en ersättning på flyttkapitalet, men denna skulle då bli lägre än annars. I praktiken kan man säga att förmedlarna skulle avstå en del av sin ersättning som istället skulle komma kunderna till del. Och även LF bidrog.
Totalt, för förmögna kunder med stora pensionskapital, skulle det kunna handla om uppemot 7 procent av kapitalet i ankaffningskostnad för att vända Länsförsäkringars position som utflyttarbolag till att ta positionen som inflyttarbolag.
För att få kalkylen att gå ihop har man räknat med att man som utflyttarbolag förlorar pengar när kunderna flyttar. Om man kan få stopp på det utflödet så kan man räkna in det som en "vinst" och har därmed (bättre) råd att betala kunderna bra för att flytta till Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar försökte dock begränsa möjligheten att bonusjagandet skulle komma att skapa en rörelse där kunderna får hjälp att flytta ut, får del av bonusen och sen flyttar igen. Det gjorde att man ville att bonusen skulle vara villkorad till att man hängde kvar i minst tre år.
Treårsinlåsningen visade sig svårt att få förmedlarna att acceptera. Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna vill vissa av dem de inte gå med på inlåsningen. Detta eftersom de tillhandahåller sina upphandlade tjänstepensionsplaner med fri flytträtt inom planerna. Om LF då skulle ha en inlåsning för inflyttat kapital, skulle den fria flytträtten inom planen inte längre vara möjlig.