I sin senaste rapport om konsumenttrender i EU fokuserar den europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (EIOPA) på pandemin och vilka risker det bidragit till att öka.
Ett av de stora problemområdena är den förhöjda risken för bedrägerier både inom försäkrings- och pensionssektorn. Risken är numera betydligt större på grund av konsumenternas ökade använding av digitala kanaler.
Konsumenter riskerar att drabbas av både bedrägerier och cyber-attacker inom pensionsområdet. Detta har till exempel även den brittiska myndigheten FCA lyft i sina senaste konsumentskyddsrapporter.
Med anledning av risken har EIOPA också rekommenderat nationella tillsynsmyndigheter att varna IORP:ar att vara försiktiga för den ökade utsattheten för brottslig aktivitet, enligt rapporten.
Ett annat område som EIOPA menar är mer problematiskt är fondförsäkringsmarknaden. Det är ett av de tre områdena som nationella tillsynsmyndigheter rapporterat har ökade konsumentskyddsproblem, med anledning av pandemin.
Det som rapporterats är bland annat att konsumenter har dålig förståelse för produkterna och vad de består av, vilket inkluderar avgifter och faktumet att det i slutändan är konsumenten som bär hela risken, enligt rapporten.
"En generell brist på transparens, brist på förståelse från kunder, olämpliga försäljningsmetoder och komplexitet kvarstår som de huvudsakliga problemen på fondförsäkringsområdet", skriver EIOPA.
Problemen kan också bli större i närtid eftersom lägre avkastning tillsammans med en marknadsvolatilitet väntas.