Den 4 januari gick tiden ut för att överklaga tingsrättens dom i målet mellan en sparare som drabbats av vårdslös rådgivning och förlorat drygt en miljon kr.
Tingsrätten konstaterade i en mellandom i december 2020 att ansvarsförsäkringsgivaren LF Sak hade rätt i att den klagande anmält skadan för sent. Dels för att han inte hört av sig till rådgivaren i tid. Han hade även vänt sig till fel rådgivningsbolag eftersom det han gjorde affärerna med hade upphört och ersatts av ett annat, på samma adress. Vidare hade kunden inte hört av sig till ansvarsförsäkraren i tid.
Enligt jur kand John Furhoff, som drev målet för sin klients räkning, har kunden efter åtta år nu bestämt sig för att inte fortsätta processen.
"Klienten är trött efter åtta års tvistande och har lagt ner det", skriver Johan Furhoff i ett mejl till redaktionen.
Johan Furhoff berättade om fallet i Pensionsnyheternas TV-sända Pensionsstudion om fallet i november och hade då visst hopp om att nå framgång. I programmet medverkade även advokat Magnus Dahlgren från advokatbyrån DLaw som där nämnde att det var ett lotteri att få rätt i den här typen av frågor. Detta eftersom kompetensen i domstolarna i den här typen av frågor i många fall var otillfredsställande.
Johan Furhoff konstaterar: "Jag blir väl motvilligt tvungen att svälja det pillret som advokaten Magnus Dahlgren skickade till programmet, att domstolarnas bristande kompetens gör det till ett rent lotteri att driva en sådan tvist."