Den europeiska försäkringslobbyn Insurance Europe tycker att EU-kommissionen missar att en stor del av marknaden för sammansatta investeringsprodukter, PRIIPs, faktiskt är försäkringsbaserade. Organisationen anser att utvecklingen av informationsdokumentationen, KIDs, har lett till att dessa skapar en slagsida mot rena investeringsprodukter, alltså i praktiken fondsparande i Ucitsfonder.
I dagsläget finns det ju olika faktablad eller Key Information Documents, för försäkrings- respektive investeringsprodukter, läs fonder. Men i en situation där en kund väljer att köpa fonder och lägga dem i ett försäkringsskal blir de svåra att jämföra. Detta eftersom man tar utgångspunkten i investeringen i fonderna. Med försäkringsskalet får ju kunden även vissa försäkringsskydd som man inte får i en "naken" fondplacering, något som gör att försäkringsvarianten blir dyrare eftersom den innehåller mervärden, till exempel premiebefrielse, efterlevandeskydd eller återbetalningsskydd.
Kommissionen har nu satt tryck på de europeiska tillsynsmyndigheterna, bland dem Finansinspektionen i Sverige, för att leverera tekniska standarder för hur informationsdokumenten (KID) ska fungera för Ucitsfonder, men Insurance Europe menar att utgångspunkten man valt är felaktig. Det innebär att konsumenter som väljer att köpa försäkringsbaserade PRIIPs-produkter bara blir än mer förvirrade av sina informationsblad som de nu är utformade.
"Det är frustrerande att PRIIPs bara anses tillämpliga för kapitalförvaltare när 75 procent av PRIIPs-produkterna är försäkringsbaserade. Alla tekniska standarder, som tagits fram som kompletteringar till PRIIPs KID, har designats för kunder som har för avsikt att investera i UCITS-fonder. Den utgångspunkten är fel. Konsumenter som köper försäkringsbaserade produkter ska inte behandlas som andra klassens investerare", säger William Vidonja, head of conduct and business på Insurance Europe.
Han tillägger att EIOPA gjorde rätt som avvisade de tidigare förslagen till ändringar av informationsbladen eftersom dessa inte var tillräckligt testade och skulle gjort informationsbladen än mer förvirrande för försäkringskunderna.
"Vi behöver därför ingen ytterligare quick fix som inte fungerar", konstaterar William Vidonja som menar att kommissionen borde ta tag i frågan på riktigt och skapa lösningar som försäkringskunderna faktiskt har nytta av och att man fortsättningsvis väljer att prioritera dessa kunder, snarare än att hasta fram nya standarder som bara riktar in sig mot fondkunderna. Försäkring är inte bara sparande och även om fondförsäkring innehåller fonder går de innehaven inte att jämföra på samma sätt.