Rådgivarorganisationen Tydliga ingår ett samarbete med plattformen för privatekonomi Alpcot.
Den "strategiska alliansen" innebär att Tydligas kunder får tillgång till Alpcots digitala erbjudanden och Alpcot kan i sin tur öka antalet användare i sin digitala kundportal. Plattformen har sedan 2017 byggt upp en digital portal som låter kunden samla alla sina ekonomiska engagemang.
"Tydligas fokus på digitala erbjudanden till sina kunder passar mycket väl in i Alpcots strategi. Alliansen med Tydliga gör det möjligt att snabbt öka antalet användare i Alpcots digitala kundportal, och är en vattendelare i Alpcots historia", säger Alpcots vd Björn Bringes i en kommentar.
Tydliga verkar i en bransch som upplever en rad strukturella förändringar som hårdare regelverk och allt större grad av digitalisering. Samarbetet är tänkt att förstärka Tydligas konkurrenskraft på marknaden.
"Vi har en samsyn på vikten av digitala lösningar och det är logiskt att alliera sig med Alpcot som i många avseenden har den bästa produkten på marknaden. Alpcot har en djup branschkunskap och kanske marknadens främsta utvecklingsteam och framstod som en naturlig samarbetspartner, och tillsammans kan vi lyfta fram mycket stora synergier", säger Tydligas vd Thomas Fjällström i en kommentar.
Alpcot lanserades 2014 men är en del i en företagsgrupp som grundades i London 2006. Plattformen har även lanserat ett fondtorg i början av 2019.