Den globala livförsäkringsbranschen har genomgått stora förändringar det senaste decenniet. Men tillväxten har varit ganska svag och lönsamheten inte vad den borde varit under den perioden, skriver McKinsey i rapporten "The Future of Life Insurance".
Konsultjätten menar i rapporten att premietillväxten i de flesta utvecklade marknaderna fallit. Nu är det utvecklingsländerna och främst Asien som står för 52 procent av premietillväxten under perioden 2010 till 2019.
Det finns lovande trender för livbranschen det kommande decenniet. Efterfrågan är nu större än någonsin men på tre punkter måste branschen leverera om den ska lyckas ta tillvara på möjligheterna.
Det handlar om att göra varje aspekt av kundbemötandet personligt, att utveckla flexibla produktlösningar som är anpassade både till ökade regleringar och räntemiljön, samt att implementera nya kunskaper internt.
När det gäller flexibla produkter så menar McKinsey att traditionella livprodukter väntas gå igenom ett paradigmskifte. Från att ha garanterat en avkastning så kommer de istället börja erbjuda garanterat skydd mot förluster, menar konsulten.