Det nya informationsbolaget från PTK, Svenskt Näringsliv och LO, börjar nu sjösättas inför lanseringen vid årsskiftet. Som vi redan berättat har man nu beslutat om ett namn som ska användas i kommunikationen med kunden. Varumärket som ska användas är Avtalat.
- Varumärket Avtalat ska omfamna det uppdrag vi fått av ägarna. Vi ska skapa en väg in och ut ur det kollektivavtalade försäkringssystemet så att kunderna har en tydlig kontaktyta att vända sig till oavsett om det gäller digital information, att prata med någon i kundtjänst eller utbildning. Samtliga partsbolag kommer bidra till att skapa denna gemensamma kontaktyta och fylla den med innehåll och det gör vi under varumärket Avtalat. En viktig del är den digitala mötesplats vi ska skapa, där kunderna ska kunna se all relevant information som rör just dem och utföra de åtgärder som de vill eller är nödvändiga, säger vd Niklas Hjert till Pensionsnyheterna.
Han uppger att arbetet för att färdigställa bolaget fortfarande pågår intensivt. Det senaste året har flera medarbetare rekryterats över från de partsdrivna verksamheterna. Nu är den största delen av personalen på plats. De rekryteringar som fortfarande pågår handlar i stor utsträckning om kundtjänstverksamheten, IT och chefsroller, säger Hjert.
En annan nyhet är att bolaget ansökt om tillstånd hos FI att bedriva försäkringsförmedling, vilket skedde i juni. Detta beror på att PTK Rådgivningstjänst ska ingå i det nya informationsbolaget och då måste tillstånd finnas på plats.
Mycket arbete återstår fortfarande. Bland annat ska en ny webbplats färdigställas.
- Det är fortfarande en del kvar att göra och det är viktigt för oss att se till att vi har rätt tonalitet och struktur på plats, säger Hjert.
En förstudie om den digitala mötesplatsen har också påbörjats.
- Men vi räknar med att hela grundstrukturen ska vara på plats inför starten den 1 januari. Därefter följer ett intensivt utvecklingsarbete, säger Hjert.