NYHETSARKIVET
23 sep 2020 13:44
Nordnet tog ut rådgivningsavgift från Exceedkunder - betalar nu tillbaka
Nyligen har Pensionsnyheterna erfarit att det pågår en "hemlig" budgivning i finansbranschen kring Exceeds gamla kundstock på nätbanken Nordnet. Budgivningen ska enligt uppgifter till redaktionen vara initierad av Exceeds ägare Chalex.

Chalex är ett investmentbolag i Göteborg som köpte en majoritet i Exceed 2013.

Tipset gör gällande är att ägarna vill sälja kundstocken i utbyte mot pengar samt den intäkt som kundernas rådgivningsarvode genererat. Ett rådgivningsarvode som Nordnet debiterat kunderna i egenskap av förvaringsinstitut även efter att Exceeds tillstånd dragits in och kunderna inte fått rådgivning på flera månader.

Nordnets presschef Johan Tidestad bekräftar att Nordnet haft ett samarbete med Exceed.

- Nordnet har ett antal samarbeten med olika kapitalförvaltare och finansiella rådgivare. Det stämmer att vi har haft ett samarbete med Exceed. Som du vet så återkallades bolagets tillstånd i början av sommaren, och verksamheten är nu under avveckling. Det är naturligtvis Exceed som styr den processen, men vi medverkar på det sätt som vi anser att vi ska göra i rollen som förvaringsinstitut, med kundernas bästa för ögonen. Jag har dock ingen möjlighet att närmare kommentera exakt status eller de specifika diskussionerna som förs i denna process, säger han.

Tidestad bekräftar även att avgifterna fortsatte att debiteras ut på kunderna även efter Exceeds indragna tillstånd. De pengarna ska dock inte ha gått till Exceed.

- I samband med att tillståndet för Exceed återkallades fattade vi beslut att låta strukturen kring avgiftsdragning och fullmakter bestå. Vi hoppades på en snar lösning av situationen i form av att en annan part skulle ta över kundstocken och erbjuda motsvarande tjänst som Exceed har erbjudit, finansiell rådgivning. Vår förhoppning var att en intakt formell struktur skulle överlätta ett övertagande. Avgiften har dock innehållits av Nordnet, och inte utbetalats till Exceed. Vi ser nu att den snara lösning vi hoppades på inte har blivit verklighet. Vi har därför gjort en ny utvärdering av situationen. I linje med detta har vi beslutat att till kunderna återbetala avgiften från tiden för tillståndets återkallande fram tills nu, säger Tidestad.

Hur mycket pengar det rör sig om får vi inte veta men av vad vi erfar så är det i flermiljonklassen.

Såvitt Pensionsnyheterna förstått saken har kunderna, som betalat för rådgivning som de inte kunnat få av Exceed efter att FI drog in deras tillstånd, inte haft en aning om saken. Men nu får de åtminstone se hur mycket pengar den obefintliga rådgivningen kostat, nu när den ska återbetalas.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907