Förmedlarkoncernen Säkra lanserar nu sin nya upphandlade pensionsplan där förhoppningen är att kunderna ska få bättre villkor och lägre avgifter.
I nya planen har Säkra även fokuserat på möjligheterna att anpassa servicenivå och betalningsmodell utifrån kundens behov. Planen har både en nettomodell utan tredjepartsersättningar där bolagets tjänster helt arvoderas samt en bruttomodell, där Säkra får ersättning från försäkringsbolagen. En kombination av båda modellerna finns också.
"Vi ser ett ökat behov från våra kunder att kunna anpassa pensions- och försäkringsplanens innehåll och sammansättning samtidigt som avgifter och ersättning ska återspegla den servicenivå som kunden efterfrågar. Oavsett vilken lösning kunden väljer så harmoniserar samtliga våra modeller med det gällande IDD-regelverket", säger Fredrik Käll, affärsområdeschef för liv och pension.
Utöver det har Säkra utökat antalet tjänster kopplat till kunder som är företagare och har en inkomst bestående av både utdelning samt inkomst av tjänst. Nya planen ger möjlighet till separerade riskförsäkringar i Euro Accident och fördelning av sparandet mellan Futur, Länsförsäkringar, Movestic, SEB, Skandia och SPP.
"Att erbjuda alla våra kunder moderna och flexibla pensions- och försäkringslösningar är oerhört viktigt och särskilt nu när det nya Säkra tar form där vi i större utsträckning även vill attrahera lite större uppdragsgivare", avslutar Fredrik Käll.
I samband med att riskkapitalbolaget Adelis gick in som huvudägare i Säkra påbörjades även ett stort complianceprojekt, med striktare produktstyrning och förbud av vissa produkter som resultat. Det meddelade koncernen i början av september och meddelade då även att vissa medarbetare som inte gillade den nya strategin skulle börja se sig om efter nya jobb.