MinPension håller just nu på med en mer djupgående analys av hur dess tjänst samt den nya uttagsplaneraren kan utvecklas och förbättras. En av sakerna som ska undersökas är bland annat hur tjänsten pension under utbetalning ska kunna utformas för att passa in i en ny verklighet och förändrat beteende hos användarna, säger vd Anders Lundström till Pensionsnyheterna idag.
Förra veckan släpptes ett nytt avsnitt av MinPensionspodden. Temat var då Uttagsplaneraren och dess framtida utveckling. Tjänstens utvecklingsansvarige Patrik Malmquist berättade då att just tjänsten Pension under utbetalning kan påverkas. Tidigare har det varit mindre relevant eftersom pengarna var just under utbetalning men det kan i framtiden vara nödvändigt att slå ihop systemet för att kunna stödja ett helt nytt beteende. Det har att göra med att allt fler idag vill kunna kombinera lite arbete med pension.
- I och med uttagsplaneraren har det blivit ett allt tydligare behov att se pensioner båda under sparande samt under utbetalning. Det är ett nytt beteende med en mer flexibel övergång till livet som pensionär och skapar en ny skärning av informationen. Idag får man inte en fullständig bild och den vanligaste frågan vi får handlar om att användare saknar information så fort de hamnar under utbetalning, säger Lundström idag.
Projektet blir dock en långkörare och det är en del som återstår att göra av Uttagsplaneraren också.
- Vi ska finputsa en del information och funktioner samt förbättra leveranser från olika bolag så det är lite av business as usual hos oss. Vi tar många små, små steg för att nå fram till en mycket bra tjänst till användarna, säger Lundström.
MinPension har haft nya tjänsten Uttagsplaneraren ute i mer än ett halvår och det har gjorts både användbarhetsstudier samt enkäter för att kontrollera mottagandet och vad som behöver förbättras.
- Framför allt är det viktigt att tjänsten uppfyller användarnas behov och vi har fått bra respons. Sen är det intressant att se förväntan där de som skall börja ta ut pension inte inser hur komplext det är medan de som har gjort resan blir nästan sura för att tjänsten kommer först nu, då uttagsplaneraren hade besparat dem från mycket jobb och ångest. Sen har vi en utmaning med att bättre kunna knyta ihop användarupplevelsen mellan pensionsbolag och individ. Det kommer att bli en liten utmaning, som vi ser fram emot, säger Lundström.
Vad gäller användarantal av Uttagsplaneraren så är det ungefär samma tillströmning som under våren, säger Lundström. Då hade tjänsten ungefär 1 400 unika användare per dag.