NYHETSARKIVET
7 maj 2020 13:12
Pensionsmyndigheten ser både plus och minus med Langensjös förvalsutredning
Det finns delar av Mats Langensjös utredning om förvalet inom premiepensionen som Pensionsmyndigheten stödjer, men även flera punkter som direkt avstyrks. Det framgår av det remissvar myndigheten nu lämnat in.

Till att börja med är det positivt att det föreslås införas mål för förvalsalternativet och att AP7 ska ges ett bredare förvaltningsmandat. Förvalsalternativet ska bestå av en sparandeportfölj och en utbetalningslösning för utbetalningsfasen, så långt håller myndigheten med om utredningen. Däremot vill man inte att båda faserna ska omfattas av ett övergripande mål, eftersom de har olika inriktning och risknivå. Att föredra är om förvaltningen av förvalsalternativet regleras av två olika mål som kopplas till respektive fas.

"När målen anpassas till syftet med respektive fas blir de en tydligare utgångspunkt för respektive risknivå. Vi föreslår att målen konkretiseras utifrån föreslagna mål för premiepensionssystemet i betänkandet Ett bättre premiepensionssystem, SOU 2019:44.

- Målet för sparandefasen ska vara att maximera förutsättningarna för att nå det avkastningsmål för sparandefasen som föreslagits för premiepensionssystemet, där avkastningen under sparandefasen tydligt bör överstiga inkomstindex.

- Målet för utbetalningsfasen ska vara att maximera förutsättningarna för att nå målet för premiepensionssystemet om stabila och förutsägbara utbetalningar som föreslagits för premiepensionssystemet", skriver Pensionsmyndigheten i remissvaret.

Vad gäller förslaget om placeringar är Pensionsmyndigheten delad. Det är bra om Sjunde AP-fonden får friare placeringsregler under sparandefasen och att fonden får investera mer i illikvida tillgångar. Däremot är myndigheten emot den föreslagna nivån, som enligt yttrandet är alldeles för hög. Utredningen föreslog en höjning från tio procent till 40 procent men Pensionsmyndigheten anser att 20 procent är mycket mer passande och väl avvägd, särskilt i förhållande till de värderings- och likviditetsproblem som kan uppkomma vid en stor andel illikvida tillgångar.

Pensionsmyndigheten vill dock inte se en avveckling av AP7 Såfa och dess byggstensfonder och inte en ändring av dess placeringsregler. Myndigheten anser att gällande placeringsregler i huvudsak bör kvarstå. De föreslagna placeringsreglerna i lagen om allmänna pensionsfonder är inte nödvändigtvis lämpliga för Sjunde AP-fonden som har ett annat uppdrag än övriga AP-fonder och förslaget stärker inte heller konsumentskyddet. Därför bör AP7 få fortsätta behålla sin särställning i APL och fortsätta följa placeringsbestämmelser i Lagen om värdepappersfonder, med de avvikelser som regeringen har möjlighet att besluta om.

Det är ingen hemlighet att Langensjö sedan tidigare varit kritisk till daglig likviditet och handel med fondandelar inom ramen för ett pensionssparande. I utredningen föreslogs därför att daglig handel skulle slopas, men även här går Pensionsmyndigheten emot förslaget och uppger att en övergång från daglig till månatlig handel bara marginellt skulle underlätta för AP7 att investera i illikvida tillgångar, till exempel.

"Värdering av sådana tillgångar sker vanligen mer sällan än en gång per månad och avyttringar av sådana tillgångar tar vanligen längre tid än en månad. Om flera händelser behöver ske samma månad och om endast ett handelstillfälle är möjligt behöver dessutom nuvarande systemlösning byggas om i grunden. Förslaget är således förenat med en hög kostnad för systemombyggnad, utan motsvarande fördel för förvaltningen hos Sjunde AP-fonden", skriver Pensionsmyndigheten och tillägger:

"Totalt utför vi årligen ca 30 miljoner försäkringshändelser, där pensionsspararnas fondbyten endast står för en minoritet (under 1 miljon). De flesta händelser avser hantering av pensionsrätter, arvsvinster, avgiftsuttag, prisreduktion, korrigeringar, utdelningar och fondavslut. Myndighetens tekniska fondhandelsystem har byggts upp utifrån dessa förutsättningar och systemet bygger på att en transaktion utförs i taget på spararens konto. Förslaget om handel i förvalsalternativet så sällan som en gång i månaden innebär att pensionsspararens premiepensionskonto skulle vara låst för handel under en längre tid, varför övriga händelser på kontot skulle fördröjas och läggas på kö."

Något som Pensionsmyndigheten är positiv till är att tradförsäkringen tar hand om utbetalningsfasen och ser gärna att det görs en automatisk överföring från fondförsäkring inför utbetalning. Däremot bör ett par saker utredas vidare, förslagsvis inom ramen för den utredning om utbetalningslösning som föreslås i promemorian. En av de har att göra med att en automatisk överföring markant skulle öka andelen kapital som förvaltas, med tanke på att det idag bara är knappt en femtedel som väljer trad under utbetalningsfasen. Betydligt högre kapitalsumma innebär att nuvarande placeringsstrategi måste ändras och att garantin som staten ställer ut blir större.

Dessutom anser Pensionsmyndigheten att det införs en möjlighet för sparare att flytta tillbaka till fondförsäkring från tradförsäkringen, något som inte är möjligt idag. Det här vill myndigheten eftersom det kan vara avgörande för att undvika missnöje och eventuella skadeståndskrav från pensionärer som inte förstått konsekvenserna av en överföring utan deras medverkan.

Sammanfattningsvis ser Pensionsmyndigheten att genomförandet innebär en stor kostnad för myndigheten, framför allt inom IT-utveckling och främst om förslaget om månatlig handel blir verklighet.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907