Pensions- och försäkringsbranschens uppslutning bakom vädjan till Per Bolund att skjuta upp lagstiftningsprocessen om flytträtten fick mycket stark kritik igår, vilket Pensionsnyheterna var först med att rapportera om. Åtminstone från vissa håll. Framför allt kom det hård kritik från Avanza och Nordnet, som kallade brevet både omoraliskt och skandalöst.
Att viss kritik skulle komma var väntat men samtidigt är inte förutsättningarna i världen likadana som när tillkännagivandet kom och lagstiftningsarbetet inleddes. Processen bör därför anpassas till rådande läge. Så svarar några av företrädarna för bolagen som skrev under skrivelsen på kritiken idag.
- När lagförslaget formulerades hade nog ingen kunnat ana att vi mitt under remissförfarande skulle befinna oss i en av de största kriserna i modern tid, med allt vad det innebär. Lagstiftning ska inte stressas fram, säger SEB Pension & Försäkrings vd David Teare och tillägger att SEB står för en fri flytträtt där det både är tydligt och överskådligt för kunden vad en flytt kostar.
Den finansiella sektorn är en av dem som nu står fokuserad på att hantera Coronakrisens effekter. Därför borde det finnas en förståelse för att andra processer får ta lite längre tid, menar Folksams vd Ylva Wessén.
- Alla i branschen har att vinna på att den här typen av beslut är väl analyserade och beredda innan de fattas. Vår bedömning är att lagförslagen får betydande påverkan på såväl kunder som försäkringsbolag. Därför behöver de analyseras långt mer ingående än vad som gjorts i promemorian, särskilt mot bakgrund av den retroaktiva tillämpning som föreslås, säger hon.
Från Swedbank Försäkrings håll påpekar vd Johanna Okasmaa-Nilsson att inlagans syfte är att belysa utmaningen med tidsplanen. Den riktar överhuvudtaget in sig på lagförslaget som sådant.
- Vi ser att branschen som helhet har ett ansvar och måste ges en möjlighet att i detalj utreda vad lagförslaget får för påverkan, både för våra kunder och oss som försäkringsbolag. Därför ställer sig Swedbank Försäkring, tillsammans med flera andra stora aktörer, bakom initiativet att kontakta finansdepartementet i den här frågan, säger hon.
Vad gäller de hårda orden från Avanzas Johanna Kull och Nordnets Frida Bratt så saknar de proportioner. Så lyder svaret från Skandias pensionsekonom Mattias Munter.
- För mig blev det uppenbart igår att många inte hade läst skrivelsen och andra helt enkelt valde att vantolka innehållet för egen vinning, säger han.
Tidsplanen var redan innan krisen ganska optimistisk och utmanas nu av exceptionella omständigheter. Att inte flagga för det nu vore oansvarigt, menar Munter och tillägger samtidigt att tolkningen att bolagen bara försöker gynna sig själva är illvillig.
- Alla kunders perspektiv behöver beaktas i detta, både de långsiktiga som är nöjda och de kortsiktiga som vill flytta. Balansen mellan dessa intressen är viktig. Jag kan inte tala för alla de bolag som skrivit under, men vi ägs av våra kunder och är positiva till rätten att flytta och återköpa sitt kapital. Vi har i praktiken gått före lagstiftningen i frågan sen 2003, säger han.
På samma linje går SEB:s David Teare, som också säger att en utökad remisstid och möjligheten att väga in konsekvenserna av den här krisen är viktigt just ur ett konsumentskyddsperspektiv.
- Det är en komplex fråga hur man på bästa sätt ska skydda alla kunder och den frågan bör vi inte stressa fram ett svar på mitt i pågående kris.