Försäkringsfacket Forena dissar förslaget från snabbutredningen om grundpension. Utredningen tillsattes efter det att EU-domstolen gjorde klart att den svenska Garantipensionen utgjorde en så kallad minimiförmån och att denna skulle då ska samordnas enligt de regler som gäller enligt EU:s förordning för samordning.
Den utredning som gjordes, och som nu är ute på remiss, föreslog att man i praktiken skulle byta namn på Garantipensionen och kalla den en "grundpension". Detta skulle innebära att de regler som gäller i dag, alltså att garantipensionen bland annat beräknas utifrån antalet bosättningsår i Sverige, inte längre skulle gälla.
En praktisk konsekvens av detta skulle bli att bosättningsår i andra EU-länder skulle grunda rätt till grundpensionen, givet att personen vid pensioneringen är bosatt i Sverige.
Det här gillar inte Forena som tycker att det ger orimliga konsekvenser att ändra reglerna enligt utredningens förslag. Man vill hellre se en ordentlig översyn och utredning av frågan och påpekar att den modell som utredningen vill ha införd för att anpassa de svenska reglerna till EU-domstolens tolkning av EU-rätten kan innebära att det blir nästan lika "lönsamt" att jobba två månader om året i Sverige och tillbringa resten av året i annat EU-land än att jobba deltid i 40 år i Sverige. Här är man alltså inne på det som brukar kallas för respektavstånd och Forena skriver:
"Garantiutredningen (bringar inte) större klarhet kring grundskyddet när de föreslår att arbete som ger en pensionsgrundad inkomst på minst 1 inkomstbasbelopp per år i minst 40 år ska ge rätt till full grundpension (garantipension). Det innebär i praktiken att en utlandsboende person kan arbeta i två månader per år i Sverige under 40 år och få grundpension på 7 700 kronor/månad efter skatt som ogift. Det kan jämföras med att en deltidstjänst med 15 000 kronor/månad under 40 år ger en allmän pension på 8 500 kr/månad efter skatt, en skillnad 800 kronor/månad", skriver Forena och fortsätter så här:
"Förutom att det orimliga att 80 månaders arbete ska betraktas som en stark anknytning till Sverige, kan den marginella skillnaden i ersättning anses som stötande. Särskilt mot bakgrund av att den deltidsarbetande personen under sitt arbetsliv kommer att betala omkring 2,5 miljoner kronor i pensionsavgift och inkomstskatt. Motsvarande belopp för den utlandsboende personen kan antas uppgå till 1,2 miljoner kronor."
Forena tycker att man i dagsläget ska strunta i att ändra reglerna alls och istället fortsätta att exportera garantipension till utlandsbosatta. Detta i väntan på att Sverige lyckas hitta en lösning som gör att den svenska modellen med garantipension kan leva kvar. Det skulle dessutom inte vara särskilt dyrt att vila på hanen i dagsläget, menar Forena som skriver:
"Garantipensionsutredningen uppskattar kostnadsökningen till 129 miljoner kronor. Anslaget omfattar knappt 15 miljarder kronor. Dessutom gör utredningen bedömningen att det är förenligt med EU-rätten ifall Sverige väljer att även fortsättningsvis betala ut garantipensionen till personer utomlands. Av den anledningen avstyrker Forena Garantipensionsutredningen förslag att göra om garantipension till grundpension."