I måndags publicerade Finansinspektionen en remisspromemoria innehållande nya föreskrifter för grupptillsyn av försäkringsföretag och de kommande tjänstepensionsföretagen.
I FI:s kortfattade sammanfattning av förslagen nämndes att syftet med regleringen var att åstadkomma en gruppreglering som skulle vara densamma oavsett om det skulle handla om en försäkringsgrupp, alltså Solvens 2, eller om gruppen skulle formas kring ett tjänstepensionsföretag.
Pensionsnyheterna studsade dock över formuleringen "Syftet är också att uppnå samma skyddsnivå oavsett om det är ett försäkringsföretag eller ett tjänstepensionsföretag som tillhandahåller en försäkring".
Den meningen skulle kunna tas till intäkt för att FI bakvägen skulle kunna likställa krav på tjänstepensionsföretag med försäkringsföretag när det gäller kapitalkraven men här kan Finansinspektionens Leonard Weber Landgren lämna lugnande besked.
- Vi har faktiskt fått den frågan efter publiceringen men vad det handlar om är att vi vill uppnå en reglering för tjänstepensionsgrupper som motsvarar den reglering som gäller för försäkringsgrupper. Detta i enlighet med lagstiftarens intention om att grupptillsynen inte ska bli mindre omfattande när ett försäkringsföretag omvandlas till ett tjänstepensionsföretag, säger Leonard Weber Landgren.
Han betonar att föreskrifterna inte alls tar sikte på det uppdrag som finansdepartementet nu har när det gäller att utforma en mjukare reglering för enskilda tjänstepensionsföretag, på beställning från Finansutskottet som lämnade sitt tillkännagivande till regeringen i november.
- Finansdepartementets arbete med tillkännagivandena handlar om solvensreglerna för tjänstepensionsföretag på solonivå.
- Den metod som lagstiftaren har valt för att beräkna det gruppbaserade kapitalkravet i en tjänstepensionsgrupp går lite förenklat ut på att kapitalkraven som gäller för de olika företagen i gruppen adderas ihop. Metoden kallas sammanläggnings- och avräkningsmetoden och vårt förslag innehåller detaljerade bestämmelser om hur olika företag i gruppen ska hanteras vid beräkningen, säger Leonard.
Tanken är då att varje företag i gruppen ska räkna fram sina kapitalkrav och då följa de krav som gäller för respektive företag på solonivå. Lagkraven är ju lägre, 97 procent, när det gäller det så kallade konfidensintervallet för tjänstepensionsföretag medan Solvens 2-företagen handlar om 99,5 procent. Så försäkringsbolag och tjänstepensionsföretag ska alltså räkna ut kraven för de olika företagen i gruppen med stöd i lagen och summera dem till ett krav för hela gruppen, så kallad gruppsolvens.
- Om utfallet av regeringens arbete med tillkännagivandena till exempel leder till att kapitalkravet för enskilda tjänstepensionsföretag ska beräknas annorlunda, så kommer det att få genomslag på det gruppbaserade kapitalkravet i tjänstepensionsgruppen. Detta eftersom beräkningen av det gruppbaserade kapitalkravet utgår från det som gäller för respektive företag i gruppen. Kapitalkravet för enskilda företag är ingenting som bestämmelserna i vårt föreskriftsförslag berör, säger Leonard Weber Landgren.