Försäkringsförmedlarorganisationen SFM svarar på EU-kommissionens konsultation om MiFID 2 och IDD med vad som närmast är att likna vid en hyllningsskrift. Organisationen skriver att de nya regelverken visserligen kan vara betungande för förmedlare och kunder men att de Europeiska regelverken ändå har skapat en bra rättslig ram som tryggar förhållandet mellan rådgivare, förmedlare och konsumenter.
SFM påpekar att regelverken "resulterar i god transparens för konsumenten att göra sina val. Konsumenten vet i varje enskilt fall hur förmedlaren eller rådgivaren arbetar med och förhåller sig till produktbolagen bakom den finansiella produkten. Konsumenten får också fullständig information om hur denna rådgivare eller förmedlare kommer att ersättas av produktbolaget eller av den egna verksamheten. MiFID II och IDD skapade förutsättningar för valbarhet med transparens som grund."
Organisationen hittar i praktiken ingenting att klaga över, möjligen med undantag för att man skulle vilja ha liknande ordalydelser i de olika regelverken så att det inte ska råda några skillnader vad gäller ordalydelsen mellan vad som anges i MiFiD 2 och IDD, alltså frågan om försäkrings- respektive investeringsrådgivning.
I övrigt är det tresidiga "remissvaret" på EU-konsultationen nästan smörigt gentemot EU-kommissionens regler.
SFM påpekar att transparensen för konsumenter nu ökar och att den "finansiella produkt som erbjuds är nu, mycket mer än tidigare, redan "säker" och väl konstruerad med en målmarknad i åtanke och dokumenterad av en KID, innan den släpps ut på marknaden. Matchningen med klienterna är baserad på passandebedömning eller lämplighetsprövning som möjliggör spårbarhet och garanterar överensstämmelse mellan konsumenternas önskemål och produkt."
"MiFID II (och IDD) har därför inte bara stärkt kundskyddet genom tydligare krav på information och dokumentation, det får också lyftas fram att rådgivningsmarknaden, tack vare dessa regelverk är redo för (den digitala) framtiden och konsumenterna har nu ett flertal alternativ för hur de vill betala för förmedlarnas råd och tjänster."
I inledningen påpekar SFM dock att det kan vara så att man i nuvarande coronapandemi har haft svårt att få in synpunkter från sina medlemmar och att tiden varit knapp. Man ber därför kommissionen att se till att ge remittenterna ytterligare tid för att komma med ytterligare synpunkter senare.