Konsumenternas bank- och finansbyrå skriver i sitt svar på EU-kommissionens frågor om de nya regelverken på finansmarknaden att man under 2019 kunde notera en minskning av antalet klagomål från konsumenter.
"Vi har även väldigt få frågor/klagomål som har rört exempelvis provisioner och/eller gränsdragningen mellan oberoende rådgivare och rådgivare som inte är oberoende. Ur Konsumenternas Bank- och finansbyrås perspektiv är det därför åtminstone i nuläget - svårt att dra några slutsatser av hur regelverket (MiFID II) har tagits emot och slagit igenom i konsumentledet", skriver byråns Kicki Westerståhl.
Av det tycker inte bank- och finansbyrån att man kan dra slutsatsen att alla problem nu är borta. Istället är det utvecklingen på finansmarknaderna under de senaste åren som kan ha gjort att konsumenterna inte haft något att klaga över. Bank och finansbyrån vill alltså inte ännu tro att det är de nya regelverken allena som gjort att kunderna finner anledning att klaga mindre.
"Konsumenternas Bank- och finansbyrå har genom åren konstaterat att det förekommit stora konsumentproblem i samband med rådgivningsverksamhet. Vi har sett många exempel där enskilda konsumenter har förlorat betydande belopp på grund av att de har ingått placeringar där exempelvis risknivån har varit alltför hög i förhållande till deras ekonomiska förmåga att bära den risken."
Och hon nämner vidare att många kunder inte vet vad de köpt av rådgivarna historiskt.
"Påfallande många av konsumenterna som kontaktat oss har inte heller kunnat redogöra för vilka placeringar de har ingått avtal om. De har de facto inte förstått de produkter som de har investerat i utan helt förlitat sig på de råd de har fått av rådgivaren. Även reglerna om reklamations- och preskriptionsfrister har inneburit problem. Konsumenterna har inte vetat, eller förstått, att de måste reklamera rådgivning de är missnöjda med och det inom viss tid", skriver man och låter här ungefär på samma sätt som FI i sin konsumentrapport.
Lite bättre tror man dock att läget blivit och skriver att det trots de nya regelverken finns problem kvar, "om än i mindre utsträckning".
Den nuvarande krisen på finansmarknaderna i Covid 19-krisens fotspår kan komma att ändra läget när det gäller konsumenternas syn på rådgivningen.
Skrivelsen avslutas med en något dyster prognos, det kommer att bli värre
"Vi vet av erfarenhet att antalet rådgivningsärenden till byrån ökar kraftig vid större börsfall och kriser. Med anledning av den senaste tidens utveckling och dess påverkan på finansmarknaden tror vi att vi kommer att se en ökning av antalet rådgivningsärenden framöver."