En reklamfilm för pensionssparande som KPA Pension låtit göra anmäldes av en privatperson till Reklamombudsmannen för könsdiskriminering.
Det handlar om en 30 sekunder lång reklamfilm som visats på Youtube med sportinslag som använder uttrycket "att spela som tjejer". Anmälaren tyckte att uttrycket i sig är stötande men ännu värre är att den används för att förnedra hur pojkar spelar fotboll.
KPA har i sin tur beklagat att reklamen uppfattats som könsdiskriminerande men menar att ambitionen var det rakt motsatta.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd går på pensionsbolagets linje och beslutar att reklamen inte är könsdiskriminerande, enligt beslutet.
"I reklamen vänder man på innebörden av det förlegade uttrycket och dialogen förmedlar enligt nämnden ett avståndstagande till att flickor inte är duktiga på fotboll. Nämnden finner att framställningen i och för sig kan anses återge en polariserad bild av pojkars och flickors förmågor, men att reklamen inte kan uppfattas som att pojkar eller män generellt är sämre än flickor eller kvinnor, eller att pojkar eller män på annat sätt skulle värderas lägre. Nämnden finner därför att reklamfilmen inte kan anses nedvärderande för pojkar och män i allmänhet på ett sätt som är uppenbart könsdiskriminerande. Det faktum att barn är med i reklamfilmen och att särskild aktsamhet därför ska iakttas ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför inte könsdiskriminerande och strider därmed inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler", enligt beslutet.
Här är videon i fråga:
https://youtu.be/LI0G0p7owHs