Nästan fem arbetsgivare per vecka tecknade pensionstjänsten Lifeplan åt sina anställda förra året. Bolaget fick in 250 svenska arbetsgivare som kunder och bland dem finns Göteborgs Stad, Lidl, Upplands-bro kommun, Arla, Sollentuna kommun, Tieto Sweden och Svevia.
På individnivå rör det sig om 95 000 nya kunder, meddelar bolaget som sedan starten haft som affärsidé att erbjuda en transparent månadstaxa för arbetsgivare och dessutom inte ha intjäning baserat på förvaltningsavgifter.
Pensionstjänsten Lifeplan är en del av Benifys förmånsportal och ger placeringsråd som utgår från individens bästa och använder finansiell forskning som grund för sin algoritm. Arbetsgivare lockas av den oberoende rådgivningen, enligt Lifeplan.
"Många tycker att pension är svårt. Som arbetsgivare vill vi ge möjlighet att underlätta genom att erbjuda opartisk placeringsrådgivning till samtliga medarbetare. Lifeplan passar oss perfekt för ändamålet och ökar samtidigt kunskapen inom detta komplexa område", säger Sophie Exner hos Tieto Sweden i en kommentar.
Det växande antalet kunder är ett tecken på att arbetsgivarna börjar få ökad kunskap i frågor som oberoende rådgivning, snedvridande incitament, kickbacks och provisioner, säger Lifeplans grundare Karl Erlandzon i en kommentar.