Det nya informationsbolaget som LO, PTK och Svenskt Näringsliv arbetar med har nu ett fastställt uppdrag som klubbades i december och parterna har dessutom beslutat om en etableringsplan för året.
"Vi arbetar nu intensivt med etableringen av bolaget, bland annat i samverkan med övriga partsbolag inom systemet för kollektivavtalade försäkringar och pensioner", säger Niklas Hjert, vd för det nya informationsbolaget.
Att ett styrelsebeslut om verksamhetsplanen skulle komma innan årsskiftet rapporterade vi redan i november.
Som del av etableringsplanen för året står att det under våren ska bli klart vilka som går över från parternas informationsfunktioner, var i landet bolaget ska ha kontor och hur organisationen kommer att utformas.
Andra huvudpunkter innehåller framtagandet av ett varumärke under våren, målet att bolaget ska vara i drift den 1 januari 2021 samt att den digitala mötesplatsen ska tas fram under några år genom flera delleveranser.
Det nu etablerade uppdraget för informationsbolaget består av tre delar: att utveckla och effektivisera kommunikationen av och informationen kring kollektivavtalade försäkringar och pensioner (KAF), att vara vägen in och ut ur systemet för KAF och att vara normgivande för informationsgivning för samtliga aktörer inom systemet för KAF.
I stora drag handlar det om att öka antalet som känner till de kollektivavtalade försäkringarna och att öka det upplevda värdet av dem. Dessutom handlar det om att standardisera arkitektur och format för informationsutbyte och hantering inom systemet för KAF.