Flyttavgiftens storlek har blivit en alltför stor del av diskussionen när det kommer till flytträtten. Den stora elefanten i rummet är istället hur mycket av kapitalet som får flyttas, uppgav Staffan Hansén i en intervju i Heta Stolen på gårdagens Terminsstart Pension.
- Jag tänker väldigt explicit på försäkringar tecknade innan 2007. Om vi ska prata om riktig frihet så måste allt kapital vara flyttbart. Varför har inte alla bolag gjort hela kapitalet flyttbart och varför är inte diskussionen kring det större än flyttavgifterna?, säger Hansén.
Han säger också att flytt av pensionskapital är rationellt om man kan skapa bättre förutsättningar genom det och pekade på utvecklingen i Norge där SPP:s moderbolag Storebrand har sitt säte. Där fattas snart ett beslut om en reform av tjänstepensionssystemet som heter "egen pensjonskonto". Reformen innebär att alla anställda ska ha ett eget pensionskonto där tjänstepensionen följer med automatiskt vid byte av arbetsgivare, vilket minskar antalet fribrev och behov av att flytta försäkringar avsevärt.
- Hela debatten om att samla sitt kapital är bara i början i Sverige. I Norge har man kommit så långt med det att det blir verklighet inom ett år. Man ska inte flytta för sakens skull utan bara för att kunna förenkla och skapa mervärde.
När det kommer till branschutvecklingen så konstateras det att kunderna fokuserar på lägre avgifter inom alla områden, men framför allt fonder. Det får konsekvenser för branschen men bolag måste anpassa sig till den värld de lever i, menar Hansén.
- Om spararna vill ha billigare fonder så ska vi anpassa vårt fokus till att kunna leverera kring det. Vi kan inte börja pressa kunderna att betala mer men vi måste istället säkra att vi är relevanta på ett bredare plan än att bara sälja en indexfond. Man bygger inte lojalitet genom att sälja en indexfond utan man gör det genom att erbjuda en bredd, säger han.
För SPP:s del är det långsiktiga målet en tvåsiffrig lönsam tillväxt, vilket ska ske genom konsolideringar i branschen men även egen försäljning.
- Organiskt så växer vår kärnmarknad med tre procent per år, så ska vi växa tvåsiffrigt och lönsamt så måste vi ta marknadsandelar från andra. Vi tittar på smarta konsolideringar som skapar kundvärde för alla. Jag tror att väldigt många pensionskassor och stiftelser kommer stå inför väldigt stora diskussioner och funderingar om en annan affärsmodell. Mindre försäkringsbolag kanske också kommer vilja vara en del av ett större system.
Samtidigt är den egna försäljningen viktigast. För mycket fokus kan inte ligga på förvärv.
- Organisk försäljning och lönsam tvåsiffrig tillväxt är vad vi siktar på. Förvärv kommer vid sidan av. Det är ingenting vi kan jaga, det kommer när det kommer, sa han.
För mycket fokus ska inte heller ligga på premieinkomster, menar Hansén. Lönsamhet byggs med långa pengar inom områden som övrig tjänstepension, åtminstone är läget så för SPP. Bolaget hamnade på 13:e plats när Svensk Försäkring senast sammanfattade sin statistik över bland annat premieinkomster i branschen men det är inget större problem för Hansén.
- Vår verksamhet byggs inom det som är övrig tjänstepension. Det är långa pengar och goda relationer med företagen i Sverige. Där kan man bygga lönsamhet. Hellre har vi företag som lever med oss i decennier än att ha korta pengar som går in och ut samma månad. För oss är premieinkomst ett begrepp som inte riktigt reflekterar lönsamhet, sa han avslutningsvis.