Den nya lagen om flytträtt delegerar en del av ansvaret för flyttavgifterna till FI. I november lämnade Finansinspektionen ett förslag på nya föreskrifter som nu är ute på en remissrunda.
Föreskriften innehåller bara två paragrafer och preciserar i den andra vilka kostnader man får ta ut av kunder som vill flytta och hur de ska beräknas:
"2 § Ett försäkringsföretag får när det beräknar direkta kostnader för administrativ hantering av återköp eller överföringar enligt 4 kap. 17 c § försäkringsrörelselagen (2010:2043), beakta följande kostnader om de avser åtgärder som utförs för att uppfylla en begäran om återköp eller överföring 1. personalkostnader, 2. kostnader för utskrifter, porto och digitala utskick, samt 3. datakostnader."
Föreskriften är ännu inte beslutad av FI vilket väntas ske vid ett styrelsemöte den 19 februari, om inte remissinstanserna går i taket under rundan. Reglerna ska börja gälla per den 1 mars 2020 vilket innebär att lagen visserligen gäller per den 1 januari men föreskrifterna gäller alltså först två månader senare.
- Generellt kan man säga att de föreslagna föreskrifterna endast är en precisering av vilka kostnader som får beaktas vid beräkningen av direkta kostnader för administrativ hantering enligt 4 kap. 17 c § försäkringsrörelselagen. Lagen kan tillämpas utan våra föreskrifter, säger William Svärd, jurist på avdelningen för försäkringsrätt på Finansinspektionen, i ett mejl till Pensionsnyheterna.
Det här innebär att det knappast blir fråga om några smekmånader för bolagen under januari och februari innan både lag och föreskrift trätt i kraft. De bör därför utgå från att regelverket gäller från årsskiftet, alltså om 19 dagar, i skrivande stund.