Matchvikten på utredare Mikael Westbergs utredning väger in på 1398 gram och 856 sidor. För motståndarlaget, som företrädesvis finns bland fondbolagen på dagens fondtorg, är det en riktigt svår motståndare.
Att handla upp fonderna på fondtorget utifrån pris och förmåga att leverera långsiktig avkastning innebär ett veritabelt stålbad för branschen. Utredaren själv gissar att det kan bli 150200 fonder kvar när arbetet med omdaningen är klart.
Det innebär att 300 ska bort. Egentligen är det värre än så. För med upphandlingsförfarandet är det troligen få fonder av dem som finns där idag som kommer att kvala in. Ser man på internationella fondupphandlingar där det handlar om stora volymer är det inget små aktörer kommer att känna sig välkomna att delta i.
Det räcker att kolla på fondtorgsfondernas rating i Morningstar för att göra ett första urval som kommer att visa att det, trots Pensionsmyndighetens steg 1, kommer att ställas nya och tuffare krav på pris och prestation. Att dagens ibland trötta bankfonder som skuggar index kommer in känns därför inte troligt.
När den nya myndigheten väl lägger ut upphandlingar i de olika fondkategorierna kommer man dessutom att begränsa hur många man anser att man behöver. Det kommer till exempel göra att antalet Europafonder kan komma att minska rejält. Det gör den marknaden mer intressant för större aktörer eftersom färre fonder ska dela på volymerna.
I kategorin Sverigefonder kommer man att behöva ha med fler fonder, den svenska aktiemarknaden är för liten för att det ska räcka med en enda stor pjäs. Men räkna med att det blir färre i den kategorin.
En riktig dolkstöt levereras också av utredare Westberg som föreslår att fonder som inte upphandlas, men som finns på dagens torg, får lämna över pengarna till sina konkurrenter, vilket säkert svider.
Tänk till exempel om Lannebo fonder vinner en kategori och slår ut Swedbank/Roburs motsvarande fond i en upphandling. Då ska Robur alltså skicka spararnas pengar till en liknande fond hos en konkurrent, snarare än som idag då de utstraffade fondernas pengar landar i statliga Sjunde AP-fonden som är förval.
Med den tekniken vrider utredaren ett argument ur händerna för fondbranschen som tidigare klagat över att man flyttar pengar från utstraffade fonder till AP 7, en fond som har högre risk och kanske inte överensstämmer med det val kunden gjort tidigare.
Utredningen föreslår en helt ny upphandlingsmodell och tänker då inte på att man ska använde Lagen om offentlig Upphandling, LOU, utan en lokal variant, anpassad till fondupphandling.
Så långt kan det nog fungera men genom att öppna för en legal möjlighet till överprövning kan det bli väldigt mycket jobb för domstolarna som då ska bedöma om myndigheten gjort fel i sina upphandlingsbeslut om a-fonden fick vara med medan b-fonden inte fick det. Det kan bli en grannlaga uppgift eftersom det alltid blir bedömningsfrågor som avgör om en fond får vara med eller inte - om de klarar baskraven.
Det ska bli mycket spännande att följa utredningens vidare öden. Räkna med mycket gråt och tandagnisslan.