För det tredje kvartalet redovisar Nordea Liv & Pension ett resultat efter skatt på 159,8 miljoner kronor, 14 procent högre än motsvarande period förra året.
Kundmedel under förvaltning har också ökat och är nu fyra procent högre än förra året och ligger på 158,9 miljarder kronor. Sedan januari har förvaltningstillgångarna ökat med 21 procent, från 131,4 miljarder kronor. Både ökade nettoflöden och en bra avkastning i portföljerna ligger bakom ökningen, enligt Nordea Liv & Pension. Avkastningen för en genomsnittlig kund i produkten Tjänstepension med garanti var 13,9 procent, medan avkastningen i Tjänstepension fond var 25,2 procent för en genomsnittlig kund i arbetsför ålder.
Bolagets premieintäkter ökade med en procent jämfört med förra året. De uppgår för det tredje kvartalet till 4 042 miljoner kronor.
"Premierna från tjänstepension har ökat och reflekterar Nordea Liv & Pensions pågående satsning inom företagsaffären. Även kapitalförsäkring privat samt inflyttning visar en positiv utveckling jämfört med föregående år", enligt Nordea Liv & Pension.
Solvenskvoten enligt dubbla regelverk var i september 2,10. Bolagets driftskostnader har också hållits stabila och är i linje med föregående år.
"Verksamhetsåret har fortsatt i en mycket bra takt. Vi speciellt nöjda med den värdeutveckling som kunderna fått under året samt hur vårt företagserbjudande har tagits emot av kunderna", säger Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension.
I september ingick Nordea Liv & Pension ett samarbete med förmånsleverantören Benify där Nordeas pensions- och försäkringskunder får tillgång till en ny förmånsportal.