NYHETSARKIVET
5 sep 2019 12:45
Nordea måste ändra marknadsföring av aktiv fond
Norska Konsumentombudsmannen (Forbrukertilsynet) tvingar Nordea att ändra marknadsföringen för aktiva fonder. I april anmäldes banken av Konsumentverket (Forbrukerrådet) för vilseledande påståenden som att aktiv förvaltning över tid alltid ger en högre avkastning än indexfonder.

Konsumentverket hade problem med formuleringar som "Nordea menar att aktiv förvaltning av fond ger högst avkastning över tid" och "aktivt förvaltade fonder är lite dyrare än indexfonder men samtidigt är förväntningarna på avkastningen större".

Ogrundade påståenden och sådant som riskerar att vilseleda konsumenterna, ansåg myndigheten. Efter anmälan och efterföljande möten med Konsumentombudsmannen har banken gått med på att ändra i marknadsföringen, något som gläder Konsumentverket som anser att kunderna får en bättre möjlighet att göra ett välinformerat val.

"Prisskillnaden mellan en indexfond och en aktiv fond är stor och sparpengar kan snabbt minska på grund av det. Därför är det viktigt att marknadsföringen innehåller korrekt information och dokumenterbara påståenden", säger Forbrukerrådets direktör Inger Lise Blyverket.

Det sker förändringar i branschen nu som är positiva, menar Forbrukerrådet. Storbanken DNB, Norges största fondförvaltare, har redan sänkt avgifterna på ett tiotal fonder i år.

"Det är en sund utveckling. När du investerar pensionspengar ansvarar banken på många sätt din framtida lycka. Det är ett stort ansvar. Indexfonder är mycket billigare och i de flesta fall det bästa och mest förnuftiga alternativet för spararna", säger Blyverket.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907