Fondbolaget AMF Fonder har skickat in en skrivelse till Pensionsmyndigheten där de förklarar sin ståndpunkt kring den marknadsföring av fonder som myndigheten nyligen hade en del kritiska synpunkter på.
Ärendet är nu avslutat men igår den 21 maj hade företrädare för Pensionsmyndigheten och AMF Fonder ett möte där de principiellt diskuterade marknadsföring av fonder och de olika bedömningarna parterna gjorde i ärendet. Det bekräftar fondbolagets vd Jonas Eliasson till Pensionsnyheterna idag.
- Det var mer en diskussion för att tydliggöra hur vi ska marknadsföras i framtiden. Vi har olika bedömningar i den här frågan men vi får helt enkelt rätta oss efter Pensionsmyndigheten. Vårt syfte var aldrig att gå fel med vår marknadsföring, utan det handlar om att vi är en så pass stor aktör inom området och tyckte därför att det var viktigt att hålla våra kunder välinformerade, säger Eliasson.
En av sakerna Pensionsmyndigheten var kritisk mot var att AMF Fonder gjort utskick av e-post i syfte att informera kunder om kommande förändringar inom premiepensionssystemet. Den skrivelse som fondbolaget skickat in till myndigheten liknar i mångt och mycket den förklaring presschefen Jens Söderblom gav till Pensionsnyheterna förra veckan.
Det står att AMF Fonder tillsvidare slutar göra e-postutskick eller andra kampanjer som tar sikte på PPM-systemet specifikt. Utöver det står det i skrivelsen att ambitionen är att även i framtiden kunna marknadsföra fonderna och att bolagets hypotes är att sådan marknadsföring bör vara tillåten, även när det gäller att informera om tillgängligheten inom PPM. Därför föreslogs ett möte men av allt att döma har Pensionsmyndigheten stått på sig.